Turvallisuus ja Luottamus


Biklo asettaa käyttäjien turvallisuuden ja luottamuksen etusijalle. Olemme luotettava alusta, jolla on pitkä kokemus markkinoilta, ja varmistamme huolellisesti ilmoitusten jättäneiden puhelinnumerot sekä sähköpostiosoitteet. Lisäksi olemme ottaneet käyttöön myyjien arvostelujärjestelmän, jonka avulla ostajat voivat antaa palautetta ja näin edistää koko yhteisön turvallisia kauppoja.




Suojaudu Phishingiltä ja Huijausyrityksiltä


Phishing on petollinen menetelmä, jossa huijarit pyrkivät saamaan sinut luovuttamaan arkaluonteisia henkilötietoja tai taloudellisia tietoja. Näitä hyökkäyksiä, jotka voivat sisältää anti-phishing-tekniikoita ja erilaisia huijauksen muotoja, toteutetaan usein WhatsApp-, SMS- tai sähköpostiviestien kautta. Viestit sisältävät yleensä linkkejä väärennetyille verkkosivuille. Jos klikkaat näitä linkkejä ja syötät tietosi, niitä voidaan käyttää rahojen varastamiseen.




Merkkejä Petoksesta ja Phishingistä


Kiinnitä huomiota seuraaviin merkkeihin, jotka voivat viitata huijaus- tai phishing-yritykseen:



  • Epäilyttävät maksulinkit: Jos saat WhatsApp-, SMS-, sosiaalisen median tai sähköpostiviestejä, joissa pyydetään syöttämään pankki- tai korttitietoja.

  • Kaavamaiset viestit: Jos henkilö, joka on kiinnostunut ilmoituksestasi, käyttää ennalta laadittuja tekstejä, joissa on paljon kirjoitusvirheitä tai outoja ilmaisuja.

  • Suorat pyynnöt pankkitiedoista: Jos sinulta pyydetään täydellisiä maksukortin tietoja (numero, voimassaoloaika, CVV) rahan siirtoa varten – tämä on 100-prosenttisesti huijausyritys.

  • Puhelut piilotetuista numeroista: Tai ulkomaisista numeroista tulevat puhelut.

  • Kieltäytyminen henkilökohtaisesta tapaamisesta: Vaikka olisitte samassa kaupungissa, toinen osapuoli välttelee kasvokkaista kohtaamista.

  • Maksu anonyymien kanavien kautta: Jos pyydetään maksamaan esimerkiksi Western Unionin tai MoneyGramin välityksellä.

  • Tuotteen lähettäminen ennen maksua: Jos sinua pyydetään lähettämään tavara ennen rahan vastaanottamista tai jos sinulle esitellään vääriä maksutositteita.

  • Liian hyvä tarjous: Jos sinulle luvataan niin edullinen diili, että se kuulostaa epäuskottavalta, on kyseessä todennäköisesti huijaus.




Miten Phishing-hyökkäys Yleensä Etenee


1. Ensimmäinen Yhteydenotto


Menetelmä: Huijarit ottavat sinuun yhteyttä alustamme ulkopuolisia kanavia pitkin (esimerkiksi WhatsApp tai SMS), käyttäen ilmoituksessasi olevaa puhelinnumeroa.
Merkit: Viestit voivat sisältää kirjoitusvirheitä, kaavamaisia lauseita tai vaikuttaa konekäännöksiltä. He vaativat usein tiettyä toimitus- tai maksutapaa ja yrittävät luoda luotettavuuden vaikutelman lähettämällä kuvia tai harhaanjohtavaa tietoa.
Suositus: Ole aina varuillasi ja tarkista ohjesivu, jos epäilet jotakin.


2. Maksulinkki


Menetelmä: Saat linkin, joka ohjaa sinut sivustolle, joka vaikuttaa luotettavalta. Siellä sinua pyydetään syöttämään pankkitietosi.
Merkit: Älä koskaan paljasta kortin numeroa, voimassaoloaikaa tai CVV-koodia. Rahojen vastaanottamiseen kannattaa käyttää vain IBAN-tilinumeroa.
Suositus: Älä syötä henkilökohtaisia tietojasi tuntemattomille tai epäilyttäville verkkosivuille.


3. Painostaminen Tietojen Antamiseen


Menetelmä: Huijarit painostavat sinua toimimaan nopeasti ja syöttämään henkilö- sekä pankkitietosi, jotta kauppa ”saadaan päätökseen”.
Merkit: Liiallinen kiirehtiminen ja hoppu viestittelyssä ovat selviä merkkejä mahdollisesta huijauksesta.
Suositus: Lopeta yhteydenpito välittömästi ja tee ilmoitus tapahtumasta. Säilytä todisteet (näyttökuvat, yhteystiedot, epäilyttävät linkit).




Anti-phishing-vinkit ja Turvatoimet



  • Vältä epäilyttäviä linkkejä: Älä klikkaa linkkejä, jotka tulevat alustamme ulkopuolelta.

  • Tarkista viestien lähde: Kiinnitä huomiota kirjoitusvirheisiin, kaavamaisiin ilmauksiin ja persoonattomaan kielenkäyttöön.

  • Suojaa yksityiset tietosi: Älä koskaan jaa arkaluonteisia tietoja, kuten korttitietoja tai varmennuskoodeja. Kortti on tarkoitettu vain maksamiseen; rahaa vastaanotetaan IBAN-tilille.

  • Pidä keskustelut alustalla: Vältä siirtymistä toisiin viestintäkanaviin, joissa huijausriski on korkeampi.

  • Tallenna todisteet: Säilytä kaikki viestit ja epäilyttävien yhteyksien tiedot, jotta voit ilmoittaa niistä tarvittaessa.




Mitä Tehdä, Jos Kohtaat Huijauksen



  1. Ota yhteys pankkiisi: Pyydä välitöntä kortin sulkemista, jos korttitiedot ovat vaarantuneet.

  2. Estä huijarin numero: Estä kaikki jatkoyhteydenotot.

  3. Vaihda salasanasi: Päivitä tiliesi salasanat, jos olet syöttänyt tietoja epäilyttäville sivustoille.

  4. Ota yhteys poliisiin: Tee rikosilmoitus ja lähetä todisteet (näyttökuvat, viestit) tiimillemme osoitteeseen [email protected].




Haavoittuvaisten Ryhmien Suojaaminen


Lapset ja ikäihmiset ovat erityisen alttiita phishing- ja verkkopetoksille. On tärkeää, että vanhemmat, huoltajat ja läheiset ovat tietoisia mahdollisista riskeistä sekä tukevat heitä huijausten välttämisessä. Jatkuva kyberturvallisuuskoulutus ja anti-phishing-toimien johdonmukainen noudattaminen voivat merkittävästi parantaa näiden ryhmien suojaa.


Biklo on sitoutunut tarjoamaan turvallisen ympäristön kaikille käyttäjilleen. Noudattamalla edellä mainittuja vinkkejä ja turvatoimia voit huomattavasti vähentää riskiä joutua huijauksen tai phishingin uhriksi. Jos kohtaat mitään epäilyttävää, ota meihin heti yhteyttä osoitteessa [email protected] saadaksesi apua ja edistääksesi turvallisen yhteisön ylläpitämistä.


Suojaa itsesi, ole valpas ja pysy turvassa verkossa!